Doorgaan naar hoofdcontent

Terugblik: overstap SBO

 ‘Zij is echt het schoolvoorbeeld van een kind wat tot leren komt als het op de goede plek zit!’ 

Dat was één van de eerste zinnen tijdens het gesprek met de meester en juf van onze dochter. Het schooljaar is bijna voorbij. Een bijzonder schooljaar voor onze dochter én voor ons. Het eerste SBO-schooljaar. En inderdaad kunnen we nú zeggen: wat is de overstap van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs een goede keuze geweest! Alsof we een ander kind hebben. Natuurlijk, ze heeft nog steeds autisme. En dat kan nog steeds de nodige uitdagingen geven. 

Maar wat een verschil! Van een paar keer per week overprikkeld uit school komen naar een paar keer per jaar (!) overprikkeld uit school komen. Van héél vaak een vol hoofd naar nauwelijks meer een vol hoofd. Jezelf niet meer de uitzondering voelen in de klas maar gewoon met je klasgenoten, tijdens de handvaardigheid les, bespreken: ‘wat heb jij eigenlijk? O, ook autisme? Ik ook!’. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En dat is het ook. 


De eerste tijd als een schuw vogeltje, altijd een knuffel mee voor een veilig en vertrouwd gevoel. Een hang naar d’r moeder, gespannen voor álle nieuwigheden. Terecht want echt alles was anders. 

Ook voor ons een spannende tijd. We wisten wat we hadden. Maar we hadden geen idee wat we zouden krijgen. Stel je voor dat ze helemaal haar draai niet zou vinden? Als ik daar over nadenk, voel ik een knoop in m’n buik. Want wíj maken deze beslissing. Voor haar. Uiteraard omdat we een sterk vermoeden hebben dat deze stap goed is voor haar. Maar zekerheid hebben we niet. Ook wij moeten het gaan ervaren. 

En nu zijn we dan bijna aan het einde van dat eerste SBO-jaar. En ongelooflijk; wat is dit een goede keuze geweest! Dit had ik stiekem, in mijn beste droom voor haar gehoopt. Maar eigenlijk durfde ik niet te hopen dat het haar zó goed zou doen. Toch wel dus! 


Het voelt gek; de gesprekken met deze meester en juf zijn op één hand te tellen. Op het regulier onderwijs waren we speciaal, nu op het speciaal onderwijs zijn we regulier. En hoewel we de inspanningen op het regulier onderwijs altijd waardeerden, voelt het heerlijk om ‘gewoon’ mee te draaien in de standaard gespreksrondes. 


Mijn man zei het zo mooi tijdens het overstap proces: het regulier onderwijs is voor onze dochter als een jas die te groot is. We kunnen aanpassen en verstellen maar in de basis blijft de jas te groot. 

Wellicht dat ze er ooit in zal groeien, maar misschien ook helemaal niet. Daarom kiezen we nu liever voor een kleinere jas; eentje die haar goed past. 

En zo voelt het SBO voor haar: als een goed zittende jas! In het begin was het even wennen maar toen ze eenmaal ging ervaren hoe fijn deze jas zit, is ze helemaal tot bloei gekomen! 

Ik besef me maar al te goed dat dit niet vanzelfsprekend is. Dat er ook hele andere verhalen zijn. Dat er (helaas) vele ouders zijn die zo’n passende jas zo graag voor hun kind zouden willen maar niet kunnen vinden. 

Daarom voel ik me extra dankbaar dat ze zo goed op haar plek zit. En ook zo blij dat we het aangedurfd hebben om ons gevoel en de weg die wij goed dachten, gevolgd hebben. Soms met buikpijn, met tranen, met onzekerheid en angst. Maar ook met hoop en vooral alle liefde! 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Door de ogen van mijn dochter met autisme

Al heel wat blogs schreef ik over autisme in het gezin. Ik nam je mee voor een kijkje   achter de voordeur. Hoe gaat het eraan toe in ons gezin met autisme? Eén ding hebben al deze blogs gemeen: ze zijn allemaal door mij geschreven. Wat nu als mijn dochter een blog zou schrijven? Wat als zíj eens een kijkje zou geven in haar leven met autisme? Hoe zou zo’n blog eruitzien? Zou ze vertellen over de kleding die ze ’s ochtends aantrekt maar waarvan de jurk echt niet fijn zit; zodra je de arm naar voren doet, voel je de stof opkruipen. Dat voelt vervelend! En je voelt dat de hele tijd. Mama zegt dat deze jurk mooi staat, maar ik voel de stof schuren op mijn arm. Wat nu? En terwijl ik me aankleed vraagt mama wat ik op mijn brood wil. Hoe kan ik daar nu over nadenken? Ik voel die jurk steeds dus ik antwoord: ‘weet ik niet…’. En dan het haren kammen; elke dag vraag ik aan mama of ze echt zo zacht mogelijk wil doen. Elk klitje voel ik zo hard. Echt niet fijn. Of zou ze vertellen o...

De buitenkant van iemand met autisme

Maar je ziet helemaal niks!  Deze opmerking is wel eens gezegd over onze dochter met autisme. En het is denk ik vaak door mensen heen gegaan: zij, autisme? Ik zie het helemaal niet en eigenlijk merk ik het ook niet.  En dat klopt. Zo op het oog is er niets bijzonders aan haar te zien en ook merk je het niet altijd in haar gedrag. Dat is enerzijds haar kracht. Ze is heel goed in observeren en sociaal kopiëren. We leren haar thuis sociale vaardigheden aan en oefenen met sociale situaties. En zo weet ze zich in de meeste situaties goed staande te houden. Best heel fijn, daar zal ze in de toekomst veel aan kunnen hebben! Aan de andere kant zorgt het ook voor onbegrip. Want kijk eens hoe goed ze het doet, het zal wel meevallen, toch? Ja, er zijn momenten dat het wel meevalt. Als ik haar op het schoolplein zie spelen met vriendjes en vriendinnetjes voel ik me trots. Wat doet ze het goed! Als ik haar blij zie kletsen met goede bekenden of familie dan maakt het me blij.  Helaas z...