Doorgaan naar hoofdcontent

(Begin van) het thuiswerken en autisme


Hoe ziet dat eruit; thuiswerken voor iemand met autisme? Wat werkt (niet) en waar lopen we tegenaan? Lees mee in deze blog waarin ik een inkijkje geef hoe de start van het thuiswerken gaat met onze dochter met autisme.

 

We hebben al een beetje ervaring van de vorige lockdown. Tijdens die periode hebben we echt gemerkt hoe belangrijk een ritme is. Elke dag hadden we eenzelfde structuur. Dat gaf haar heel veel rust en duidelijkheid. 1 dag moest ik werken, de andere dagen was ik thuis. Voor onze dochter met autisme maakt ook dat veel verschil: papa doet sommige dingen toch net anders dan mama. Vooral dingen waar wij zelf helemaal geen erg in hebben.


Structuur en duidelijkheid; daar zijn we dus meteen mee begonnen. De picto’s hangen op en ’s ochtends nemen we samen de dag door. Dat heeft ze echt nodig. Tijdens het werken gebruikt ze haar koptelefoon, dat dempt prikkels om haar heen. Ook fijn. Ook daarin is thuis werken toch echt anders dan op school. Want op school is de juf er die uitlegt, tijdens het zelfstandig werken zijn de kinderen om je heen met hetzelfde bezig en is de juf beschikbaar.

Maar thuis is er een zusje die de kleuterwerkjes doet, een dreumes-broertje. Een vader of moeder die meester/juf is en tegelijk nog een heleboel ernaast is: iemand aan de deur? Even opendoen! De telefoon gaat.. O, daar valt wat.. snel schoonmaken voordat er iemand doorheen gaat!

Zomaar wat voorbeeldjes die in de dagelijkse praktijk thuis kunnen gebeuren maar die tijdens het thuiswerken voor veel onrustgevende prikkels kunnen zorgen.

 

Wat ook moeite kost is het thuis toepassen van wat je op school leert. Daar hebben kinderen met autisme vaker moeite mee. Ze koppelen school/thuis los van elkaar. Daardoor vindt onze dochter het vaak moeilijk om van school iets te vertellen, ze is  het dan kwijt. Want het hoort bij school.

En dus zie ik haar denken en zoeken in haar hoofd als ik een letter opnoem die ze in haar schrift moet schrijven.

Ze doet enorm haar best, dat kost (in)spanning wat zich in de loop van de dag opstapelt.

En eerlijk gezegd is dat best moeilijk: we doen allemaal zo ons best om het te laten slagen. Maar het is niet altijd genoeg. Dan is het wel eens slikken, we gunnen het haar zo erg om blij nog een leuke extra opdracht te kunnen  doen. Maar we zijn al blij als het gewone werk lukt.

 

Het begin, dit hoort echt bij het begin. Want ook al doen we zo ons best met voorbereiden, met picto’s. Het is voor haar nog geen ritme. Het is nieuw, het is anders. En dus zijn we heel hard aan het werk om haar te laten wennen aan dit nieuwe ritme. Dan proberen we er maar niet aan te denken dat dit tijdelijk is, niemand weet hoe lang precies. En ja, straks zal het wéér wennen zijn als ze moet wennen aan het ‘oude ritme'.

Voor nu gaan we dapper door, we houden het ritme vast. We doen ons best om de rust te bewaren voor zover dat lukt. En we proberen haar maar zo goed mogelijk te leren omgaan met alle onverwachte ‘leermomenten' die deze periode met zich mee brengt. Dat klinkt alsof ik het heel positief kan inzien, dat is ook niet altijd zo. Op het moment dat ze met een deken over zich heen op de grond zit uit verdriet/boosheid/teleurstelling en overprikkeling dan weet ik het soms ook niet meer.

Of als ze buiten op straat een bui krijgt waar voor mijn gevoel de hele straat van mee kan genieten, nee, dan voel ik me helemaal niet zo positief. 


Gelukkig is er elke dag weer een nieuwe dag. Een nieuwe dag om weer ons best te doen. Een nieuwe dag om weer lachend te beginnen. Dat is tenslotte ook iets wat ik mijn kinderen mee wil geven en hoe mooi dat ik dan zelf het goede voorbeeld geven mag?!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Terugblik: overstap SBO

 ‘Zij is echt het schoolvoorbeeld van een kind wat tot leren komt als het op de goede plek zit!’  Dat was één van de eerste zinnen tijdens het gesprek met de meester en juf van onze dochter. Het schooljaar is bijna voorbij. Een bijzonder schooljaar voor onze dochter én voor ons. Het eerste SBO-schooljaar. En inderdaad kunnen we nú zeggen: wat is de overstap van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs een goede keuze geweest! Alsof we een ander kind hebben. Natuurlijk, ze heeft nog steeds autisme. En dat kan nog steeds de nodige uitdagingen geven.  Maar wat een verschil! Van een paar keer per week overprikkeld uit school komen naar een paar keer per jaar (!) overprikkeld uit school komen. Van héél vaak een vol hoofd naar nauwelijks meer een vol hoofd. Jezelf niet meer de uitzondering voelen in de klas maar gewoon met je klasgenoten, tijdens de handvaardigheid les, bespreken: ‘wat heb jij eigenlijk? O, ook autisme? Ik ook!’. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is....

Door de ogen van mijn dochter met autisme

Al heel wat blogs schreef ik over autisme in het gezin. Ik nam je mee voor een kijkje   achter de voordeur. Hoe gaat het eraan toe in ons gezin met autisme? Eén ding hebben al deze blogs gemeen: ze zijn allemaal door mij geschreven. Wat nu als mijn dochter een blog zou schrijven? Wat als zíj eens een kijkje zou geven in haar leven met autisme? Hoe zou zo’n blog eruitzien? Zou ze vertellen over de kleding die ze ’s ochtends aantrekt maar waarvan de jurk echt niet fijn zit; zodra je de arm naar voren doet, voel je de stof opkruipen. Dat voelt vervelend! En je voelt dat de hele tijd. Mama zegt dat deze jurk mooi staat, maar ik voel de stof schuren op mijn arm. Wat nu? En terwijl ik me aankleed vraagt mama wat ik op mijn brood wil. Hoe kan ik daar nu over nadenken? Ik voel die jurk steeds dus ik antwoord: ‘weet ik niet…’. En dan het haren kammen; elke dag vraag ik aan mama of ze echt zo zacht mogelijk wil doen. Elk klitje voel ik zo hard. Echt niet fijn. Of zou ze vertellen o...

De buitenkant van iemand met autisme

Maar je ziet helemaal niks!  Deze opmerking is wel eens gezegd over onze dochter met autisme. En het is denk ik vaak door mensen heen gegaan: zij, autisme? Ik zie het helemaal niet en eigenlijk merk ik het ook niet.  En dat klopt. Zo op het oog is er niets bijzonders aan haar te zien en ook merk je het niet altijd in haar gedrag. Dat is enerzijds haar kracht. Ze is heel goed in observeren en sociaal kopiëren. We leren haar thuis sociale vaardigheden aan en oefenen met sociale situaties. En zo weet ze zich in de meeste situaties goed staande te houden. Best heel fijn, daar zal ze in de toekomst veel aan kunnen hebben! Aan de andere kant zorgt het ook voor onbegrip. Want kijk eens hoe goed ze het doet, het zal wel meevallen, toch? Ja, er zijn momenten dat het wel meevalt. Als ik haar op het schoolplein zie spelen met vriendjes en vriendinnetjes voel ik me trots. Wat doet ze het goed! Als ik haar blij zie kletsen met goede bekenden of familie dan maakt het me blij.  Helaas z...