Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom voorbereiden belangrijk is bij autisme

 Wat is het belang van voorbereiden van onze dochter met autisme? En wat gebeurt er als ik dat niet doe? In deze blog meer over het belang van voorbereiden.


Al op jonge leeftijd was ik bezig met zo voorspelbaar mogelijk zijn voor onze dochter. Onbewust merkte ik dat ze het nodig had. Als baby lag ze veel rustiger bij me als ik tegen haar praatte. En dus maakte ik er al snel een gewoonte van om te vertellen wat ik aan het doen was. Gelukkig hebben de muren geen oren want het klonk ongetwijfeld best grappig. Maar ja, als het werkt.. waarom dan niet?


Op een avond gingen we op kraambezoek, S was toen ongeveer een half jaar en eigenlijk gingen we nooit weg met haar ’s avonds. Want dat werkte niet. Ze raakte overprikkeld en het duurde gerust 2 dagen vóórdat ze weer goed in haar velletje zat. Maar we dachten dat het kraambezoek wel zou lukken. Helaas, mis gedacht. In de auto terug naar huis was het huilen! Terwijl ze normaalgesproken genoot van auto rijden. Ze werd pas rustig toen ik op haar bleef inpraten. 


Ook de jaren erna merkten we dit. Toen we de diagnose kregen voelde het als een bevestiging: ja, hiermee zijn we op de goede weg. Dit heeft ze nodig.

Zodra iets ‘anders gaat dan anders’ dan bereiden we dat voor. Voor haar is dat belangrijk in een wereld waarin veel onduidelijk is. En als iets onduidelijk is, dan heeft ze er geen grip op. Ze raakt ‘in paniek', overprikkeld en kan niet genieten. 

Ze gaat dan vragen om duidelijkheid; letterlijk of figuurlijk. En met figuurlijk bedoel ik dat ze het “vraagt" door gedrag. Ze wordt boos, gaat huilen. En vervolgens neemt ze zichzelf dit gedrag kwalijk want ze wil helemaal niet schreeuwen en boos worden. Hoe voller het emmertje met onduidelijkheden, hoe langer de bui duurt. En dat is voor niemand leuk! Vandaar dus de voorbereiding.


Op school heeft een juf wel eens gezegd dat ze geen verschil merkt of ze S wel of niet voorbereidt. En dat geloof ik meteen, op school merk je het verschil niet maar thuis des te meer. Haar emmertje vult zich en die leegt ze op haar veilige plekje: thuis. 


Het lukt uiteraard niet om alle veranderingen continu voor te bereiden. De hele maatschappij zit vol veranderingen, zeker deze tijd waar we nu in leven. We moeten maar flexibel zijn. Voor S is dat dus extra lastig. En wij proberen steeds maar de juiste afweging te maken: voorbereiden en rust in het koppie, of laten we het gaan omdat ze dat óók moet leren? Soms kiezen we bewust voor het één of andere. En soms hebben we geen keus. Dan gebeurt er iets onverwacht. Zoals die ene keer dat ze op school, als verrassing, een jonkvrouwenrok kreeg met de juffendag. Dan neem ik haar even apart en ‘praat haar bij'. En ja, dan weet ik ook al hoe het ’s middags zal gaan: de emmer moet geleegd worden. Dan doen we met liefde! Net zoals het voorbereiden; soms vermoeiend, maar het werkt! Dus we doen het met liefde. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Moeder Zwaan

Van de week zag ik een moederzwaan met vijf jonkies. Ze had het plan om een drukke weg over te steken. Wist zij veel dat het überhaupt een weg was, laat staan een drukke weg. Ze had maar één doel voor ogen: haar vijf jonkies naar het water aan de overkant brengen. Tot mijn verbazing zie ik gelijkenissen tussen mezelf en deze moederzwaan. Lees je mee?  Van een afstandje zie ik het al: er is daar iets aan de hand. Wat het precies is zie ik pas als ik heel dichtbij ben gekomen. Het is een zwaan, onmiskenbaar een moederzwaan met haar vijf jonge zwaantjes. Al snel valt één van de vijf jonkies me op. Ze heeft duidelijk wat meer sturing van haar moeder nodig. Soms blijft ze wat achter, dan weer dwaalt ze af en een enkele keer gaat ze zelfs helemaal de verkeerde kant op. Moederzwaan ziet het, vaak nog eerder dan dat ik het door heb. En ze is er als de kippen (of de zwanen?!) bij om haar jonkie bij te sturen.  Er omheen staan een aantal mensen. Heel verschillende mensen die een ieder zo hun eig

Door de ogen van mijn dochter met autisme

Al heel wat blogs schreef ik over autisme in het gezin. Ik nam je mee voor een kijkje   achter de voordeur. Hoe gaat het eraan toe in ons gezin met autisme? Eén ding hebben al deze blogs gemeen: ze zijn allemaal door mij geschreven. Wat nu als mijn dochter een blog zou schrijven? Wat als zíj eens een kijkje zou geven in haar leven met autisme? Hoe zou zo’n blog eruitzien? Zou ze vertellen over de kleding die ze ’s ochtends aantrekt maar waarvan de jurk echt niet fijn zit; zodra je de arm naar voren doet, voel je de stof opkruipen. Dat voelt vervelend! En je voelt dat de hele tijd. Mama zegt dat deze jurk mooi staat, maar ik voel de stof schuren op mijn arm. Wat nu? En terwijl ik me aankleed vraagt mama wat ik op mijn brood wil. Hoe kan ik daar nu over nadenken? Ik voel die jurk steeds dus ik antwoord: ‘weet ik niet…’. En dan het haren kammen; elke dag vraag ik aan mama of ze echt zo zacht mogelijk wil doen. Elk klitje voel ik zo hard. Echt niet fijn. Of zou ze vertellen over

Nieuwe schoenen!

Vandaag kreeg ik een foto herinnering; 4 jaar geleden op deze dag kocht ik met mijn dochters nieuwe schoenen. Ze poseerden in de buurt van de winkel.  Toen ik de foto zag moest ik meteen denken aan de doos met schoenen die al wekenlang thuis staat. Met splinternieuwe schoenen erin. Nieuw. Anders. Nog niet aan gewend. Er is geen pijl op te trekken. Sommige nieuwe schoenen gaan meteen dezelfde dag aan en -figuurlijk gesproken- ook niet meer uit. De oude schoenen kijkt ze niet meer naar om. Terwijl de drempel een andere keer torenhoog ligt om de nieuwe schoenen überhaupt een keer aan te trekken.  Net zoals nieuwe kleding. Zo ondertussen weet ik behoorlijk goed wat haar voorkeur heeft. En dan niet alleen qua kleur en print maar bijvoorbeeld ook de pasvorm. Niet te nauwsluitend maar ook niet te wijd. Rokjes bij voorkeur een uitlopend model zodat ze bewegingsruimte heeft. Liever geen kraagjes, ritsen, knoopjes, frutsels. En let op de labels! Bedrukte merknaam en maat in plaats van een label