Doorgaan naar hoofdcontent

Inzicht in jezelf; het process communication model

 ‘Hé, leuk dat je er bent!!’ Sommige mensen worden erg blij van deze uitspraak. Of hoor jij liever: 'Wat is jouw mening hierover?’, of: ‘Neem de tijd om er over te denken.’ Of ben jij juist een persoon die houdt van actie? 

Misschien denk je: logisch, iedereen is anders. En dat is helemaal waar. Gelukkig maar. Hoe fijn is het om te weten hoe jijzelf en de ander(en) waar je mee te maken hebt, in elkaar steekt/steken? Best handig toch: een soort handleiding. Lees dan snel verder! 


Het was mijn eerste, onofficiële, werkdag. Ik zou na de vakantie starten met mijn nieuwe baan. Nu hadden ze vlak vóór de vakantie een studiedag gepland staan, de eerste in een reeks en dus een basis voor de rest. Oppas voor de kids was geregeld dus daar ging ik. Vooraf had ik een vragenlijst ingevuld over mijn persoon(lijkheid). Stiekem ben ik dol op dit soort vragenlijsten die inzicht in jezelf geven. Tijdens mijn opleiding heb ik zo een paar interessante dingen over mezelf geleerd. Maar om hier nu meteen mee te starten in een team dat ik nog niet ken? En zij elkaar wel? Dat is best spannend. Zal je zien: heb ik straks een bijzonder afwijkend profiel.. want ja, iedereen krijgt straks een persoonlijkheidsprofiel. 


Grappig, de trainer ken ik nog. Die ben ik op mijn vorige school een paar keer tegengekomen. En wat doet hij het leuk! Mooi, da’s alvast binnen. Hij start met een uitleg over PCM; het process communication model. De feiten gaan voor het grootste gedeelte langs me heen. Alleen de opmerking dat sommige mensen houden van dit soort feitjes, blijft hangen. Is hij serieus? Zijn er mensen die het interessant vinden om te weten wie dit model heeft bedacht? Later die ochtend wordt me duidelijk: JA, die mensen bestaan!


We worden nog even in spanning gehouden over onze persoonlijke profielen. Er komt eerst een uitleg over die verschillende mensen. Deze uitleg vind ik erg interessant. Er zijn 6 verschillende percepties; een soort bril waardoor je naar de wereld kijkt. Iedereen heeft deze 6 brillen in zijn of haar profiel maar allemaal in een andere volgorde. 

Harmoniser: deze houdt van een fijne sfeer. Je bent een warm, meelevend en invoelend persoon. Je ziet de ander soms meer dan jezelf, zonder dit zelf door te hebben. Je hebt behoefte aan erkenning voor de persoon die je bent.  

Gestructureerd denker: hecht veel belang aan logica. Je bent een georganiseerd en verantwoordelijk persoon. Je houdt ervan om een duidelijke planning te hebben en deze uit te voeren. Je hebt behoefte aan erkenning voor je werk. 

Doorzetter is iemand die staat voor principes; waarden en normen. Je bent een toegewijd persoon die het fijn vindt om je eigen mening te delen. Je hebt dan ook behoefte aan erkenning voor jouw mening. 

Rebel houdt van actie. Er moet leven in de brouwerij zijn! Je bent een spontaan en een creatief persoon. Je doet dingen graag op je eigen manier, liefst niet de standaard manier. Je hebt humor en hebt dus ook behoefte aan contact op een leuke, speelse manier. 

Promotor is iemand die dingen in beweging zet. Een echte ‘verkoper', je bent een overtuigend en charmant persoon. Je kunt jezelf prima aanpassen om je doel te kunnen behalen. Je hebt behoeft aan uitdaging.

Dromer die heeft de tijd nodig om te kunnen nadenken, ideeën op te doen of gewoon even niks. Je bent een kalm persoon en houdt van reflectie. Je hebt veel verbeeldingskracht. Je hebt behoefte aan alleen zijn. 


Al deze 6 ‘brillen' heb je in je eigen persoonlijkheidshuis. De onderste laag is je basis, daarboven de andere lagen. Hoe hoger de laag, hoe meer energie het je kost om bij deze bril te komen. Stel dat jouw basis ‘doorzetter' is, dan geef je graag jouw mening. Maar als jouw partner of collega bijvoorbeeld dromer is dan heeft die de behoefte om erover na te denken. Als dit soortsituaties zich vaak voordoen dan krijg je wrijving en miscommunicatie. 

Zo werkt het ook met kinderen in de klas. De promotors en rebellen hebben af en toe even een ‘anders dan anders’ actie nodig. Wat mij betreft heel verhelderend! 

Mijn basis is harmoniser dus ik heb graag een fijne sfeer en ik vind het belangrijk om de kinderen allemaal te zien. Nu weet ik waarom. 

Daarboven zit bij mij de dromer; ook dat herken ik. Ik heb er inderdaad behoefte aan om af en toe even alleen te zijn of niks te doen. Dat verklaart ook waarom ik het best pittig vind dat onze dochter met autisme erg aan mij hangt; ik moet dan steeds ‘aan staan’.

Daarboven staat promotor; dat verklaart mijn af-en-toe-gekke-acties in de klas! Of het feit dat ik opeens een blog ga starten  


Als bovenste staat gestructureerd denker. Eerst verbaasde me dat maar na verloop van tijd (we zijn al ruim een jaar hiermee bezig) begon ik het te herkennen. Je leest er bijvoorbeeld over in mijn huishoudblog! Vanuit mezelf vind ik het lastig die structuur aan te brengen in het grote geheel wat “huishouden" heet. Maar als ik de structuur krijg door bijvoorbeeld een methode dan vind ik dat heerlijk! 


Deze inzichten kunnen verklaren waarom er soms sprake is van miscommunicatie. Mogelijk kijkt de andere persoon met een andere bril naar de wereld dan jij. Probeer het eens uit, zet gewoon even een andere bril op ;-) 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Moeder Zwaan

Van de week zag ik een moederzwaan met vijf jonkies. Ze had het plan om een drukke weg over te steken. Wist zij veel dat het überhaupt een weg was, laat staan een drukke weg. Ze had maar één doel voor ogen: haar vijf jonkies naar het water aan de overkant brengen. Tot mijn verbazing zie ik gelijkenissen tussen mezelf en deze moederzwaan. Lees je mee?  Van een afstandje zie ik het al: er is daar iets aan de hand. Wat het precies is zie ik pas als ik heel dichtbij ben gekomen. Het is een zwaan, onmiskenbaar een moederzwaan met haar vijf jonge zwaantjes. Al snel valt één van de vijf jonkies me op. Ze heeft duidelijk wat meer sturing van haar moeder nodig. Soms blijft ze wat achter, dan weer dwaalt ze af en een enkele keer gaat ze zelfs helemaal de verkeerde kant op. Moederzwaan ziet het, vaak nog eerder dan dat ik het door heb. En ze is er als de kippen (of de zwanen?!) bij om haar jonkie bij te sturen.  Er omheen staan een aantal mensen. Heel verschillende mensen die een ieder zo hun eig

Door de ogen van mijn dochter met autisme

Al heel wat blogs schreef ik over autisme in het gezin. Ik nam je mee voor een kijkje   achter de voordeur. Hoe gaat het eraan toe in ons gezin met autisme? Eén ding hebben al deze blogs gemeen: ze zijn allemaal door mij geschreven. Wat nu als mijn dochter een blog zou schrijven? Wat als zíj eens een kijkje zou geven in haar leven met autisme? Hoe zou zo’n blog eruitzien? Zou ze vertellen over de kleding die ze ’s ochtends aantrekt maar waarvan de jurk echt niet fijn zit; zodra je de arm naar voren doet, voel je de stof opkruipen. Dat voelt vervelend! En je voelt dat de hele tijd. Mama zegt dat deze jurk mooi staat, maar ik voel de stof schuren op mijn arm. Wat nu? En terwijl ik me aankleed vraagt mama wat ik op mijn brood wil. Hoe kan ik daar nu over nadenken? Ik voel die jurk steeds dus ik antwoord: ‘weet ik niet…’. En dan het haren kammen; elke dag vraag ik aan mama of ze echt zo zacht mogelijk wil doen. Elk klitje voel ik zo hard. Echt niet fijn. Of zou ze vertellen over

Nieuwe schoenen!

Vandaag kreeg ik een foto herinnering; 4 jaar geleden op deze dag kocht ik met mijn dochters nieuwe schoenen. Ze poseerden in de buurt van de winkel.  Toen ik de foto zag moest ik meteen denken aan de doos met schoenen die al wekenlang thuis staat. Met splinternieuwe schoenen erin. Nieuw. Anders. Nog niet aan gewend. Er is geen pijl op te trekken. Sommige nieuwe schoenen gaan meteen dezelfde dag aan en -figuurlijk gesproken- ook niet meer uit. De oude schoenen kijkt ze niet meer naar om. Terwijl de drempel een andere keer torenhoog ligt om de nieuwe schoenen überhaupt een keer aan te trekken.  Net zoals nieuwe kleding. Zo ondertussen weet ik behoorlijk goed wat haar voorkeur heeft. En dan niet alleen qua kleur en print maar bijvoorbeeld ook de pasvorm. Niet te nauwsluitend maar ook niet te wijd. Rokjes bij voorkeur een uitlopend model zodat ze bewegingsruimte heeft. Liever geen kraagjes, ritsen, knoopjes, frutsels. En let op de labels! Bedrukte merknaam en maat in plaats van een label