Doorgaan naar hoofdcontent

Avondeten met autisme in het gezin

 

Het avondeten met jonge kinderen; veel ouders zullen het met me eens zijn dat dat vaak een uitdaging is. Aan het eind van de dag zijn de kinderen moe. En dan heb je ook nog kinderen die kieskeurig zijn wat het eten betreft. Hoe houd je de maaltijd gezellig? 

Sinds onze dochter met autisme op school zit, zijn de maaltijden ’s avonds veranderd. Heel haar dag-structuur is anders. En daarbij ben ik niet meer degene die kan monitoren hoeveel en welke prikkels er door de dag heen binnenkomen. Erop inspelen lukt dus niet, of maar gedeeltelijk. 


Op sommige dagen is het eten een ingewikkeld moment. We hebben dagen gehad dat ze amper tot eten kwam. Dan was ze afwisselend boos, verdrietig, overstuur of een combinatie hiervan. Natuurlijk wil je als ouder dat je kind eet, maar hoe zorg ik dat ze eet? Ik deed verschillende pogingen:

Poging 1: proberen met gezag

Poging 2: proberen met belonen 

Poging 3: proberen met streng zijn

Driemaal is scheepsrecht, zeggen ze toch? Alle drie de pogingen liepen op niks uit. En dus had onze dochter bijna niks gegeten, was nog steeds boos/verdrietig/overstuur. Wat deed ik dan na de maaltijd? Dan ging ik rustig met haar zitten praten. En dan bleek dat ze overprikkeld was. Dit gevoel hebben we voor haar een naam gegeven: je hebt dan een vol hoofd. Dat is voor haar duidelijk en helpend. Het is alsof we haar gevoel van ‘overprikkeld' op deze manier labelen. 


Het lukt haar lang niet altijd om aan te geven wat ze nodig heeft. Aan ons de mooi-ingewikkelde taak om dat uit te vogelen. Hoe help ik mijn overprikkelde dochter? 

Als eerste komt bij me op om haar af te zonderen; weg van de drukte die er nu eenmaal is als je met elkaar rond een tafel zit. Maar meteen weet ik ook dat dat niet helemaal de oplossing is. Want ja, rust vindt ze op zo’n moment fijn. Maar ja, ze heeft dan ook de nabijheid van één van ons als ouders nodig. Bij voorkeur mij als moeder. Volgens de psycholoog schijnt dat kinderen met autisme zich vooral aan één volwassene vastklampen, zogezegd. Dat is in de meeste gevallen de moeder. Herkenbaar voor ons.


Zo gebeurde het weer eens dat S flink overprikkeld was onder het avondeten. Met nog een kleuter en toen nog baby sowieso al een uitdaging om iedereen enigszins fatsoenlijk te laten eten. Dit ging ik in mijn eentje niet redden. Ik moest íets doen en zag de orgelbank staan! Perfect. Een heel rustig uitzicht (mooi, wit orgel), afgesloten van de meeste prikkels maar nog dichtbij ons. Tot mijn verbazing en grote vreugde is dit inderdaad de perfecte oplossing.  

Heel af en toe vraagt ze er zelf om. Dan is het ook echt nodig. Natuurlijk heeft onze andere dochter wel eens gezegd: ‘hee, dat wil ik ook!’. Op haar niveau hebben we gezegd waarom S daar zit. Gek genoeg lijkt ze het ook aan te voelen. En ze merkt natuurlijk ook het verschil in rust! 

We merken ook aan S als haar hoofd tussentijds is ‘leeggelopen'. Dan begint ze contact met ons te zoeken. Dat is het eerste begin: er is weer iets ruimte. Als ze daarna ook van het plekje afloopt dan is er weer heel wat meer ruimte. Ze krijgt dan de keuze waar ze blijft zitten. Ook hierin is het heel belangrijk dat ze de duidelijkheid voelt. Dat geeft haar houvast. In de meeste gevallen wil ze graag op haar rustige plekje blijven. De tafel vol met spullen, bewegende en pratende mensen vlakbij, dat zijn dan toch nog teveel prikkels. 


Gisteren was zo’n avond. Einde van de week, einde van de dag. Een hoofdje vol prikkels. Als deze (tijdelijke) oplossing werkt dan doen we dat graag. Want we zien waarom we het doen: van een boos en verdrietig meisje naar een blij en rustig meisje. Van een vol bord naar een leeg bord. 

Soms maken we keuzes die tegen de stroom van ‘normaal' ingaan. Dat komt omdat ons leven met autisme in het gezin soms ook tegen de stroom van ‘normaal' ingaat. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Terugblik: overstap SBO

 ‘Zij is echt het schoolvoorbeeld van een kind wat tot leren komt als het op de goede plek zit!’  Dat was één van de eerste zinnen tijdens het gesprek met de meester en juf van onze dochter. Het schooljaar is bijna voorbij. Een bijzonder schooljaar voor onze dochter én voor ons. Het eerste SBO-schooljaar. En inderdaad kunnen we nú zeggen: wat is de overstap van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs een goede keuze geweest! Alsof we een ander kind hebben. Natuurlijk, ze heeft nog steeds autisme. En dat kan nog steeds de nodige uitdagingen geven.  Maar wat een verschil! Van een paar keer per week overprikkeld uit school komen naar een paar keer per jaar (!) overprikkeld uit school komen. Van héél vaak een vol hoofd naar nauwelijks meer een vol hoofd. Jezelf niet meer de uitzondering voelen in de klas maar gewoon met je klasgenoten, tijdens de handvaardigheid les, bespreken: ‘wat heb jij eigenlijk? O, ook autisme? Ik ook!’. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is....

Door de ogen van mijn dochter met autisme

Al heel wat blogs schreef ik over autisme in het gezin. Ik nam je mee voor een kijkje   achter de voordeur. Hoe gaat het eraan toe in ons gezin met autisme? Eén ding hebben al deze blogs gemeen: ze zijn allemaal door mij geschreven. Wat nu als mijn dochter een blog zou schrijven? Wat als zíj eens een kijkje zou geven in haar leven met autisme? Hoe zou zo’n blog eruitzien? Zou ze vertellen over de kleding die ze ’s ochtends aantrekt maar waarvan de jurk echt niet fijn zit; zodra je de arm naar voren doet, voel je de stof opkruipen. Dat voelt vervelend! En je voelt dat de hele tijd. Mama zegt dat deze jurk mooi staat, maar ik voel de stof schuren op mijn arm. Wat nu? En terwijl ik me aankleed vraagt mama wat ik op mijn brood wil. Hoe kan ik daar nu over nadenken? Ik voel die jurk steeds dus ik antwoord: ‘weet ik niet…’. En dan het haren kammen; elke dag vraag ik aan mama of ze echt zo zacht mogelijk wil doen. Elk klitje voel ik zo hard. Echt niet fijn. Of zou ze vertellen o...

De buitenkant van iemand met autisme

Maar je ziet helemaal niks!  Deze opmerking is wel eens gezegd over onze dochter met autisme. En het is denk ik vaak door mensen heen gegaan: zij, autisme? Ik zie het helemaal niet en eigenlijk merk ik het ook niet.  En dat klopt. Zo op het oog is er niets bijzonders aan haar te zien en ook merk je het niet altijd in haar gedrag. Dat is enerzijds haar kracht. Ze is heel goed in observeren en sociaal kopiëren. We leren haar thuis sociale vaardigheden aan en oefenen met sociale situaties. En zo weet ze zich in de meeste situaties goed staande te houden. Best heel fijn, daar zal ze in de toekomst veel aan kunnen hebben! Aan de andere kant zorgt het ook voor onbegrip. Want kijk eens hoe goed ze het doet, het zal wel meevallen, toch? Ja, er zijn momenten dat het wel meevalt. Als ik haar op het schoolplein zie spelen met vriendjes en vriendinnetjes voel ik me trots. Wat doet ze het goed! Als ik haar blij zie kletsen met goede bekenden of familie dan maakt het me blij.  Helaas z...