Doorgaan naar hoofdcontent

Lockdown en autisme

Een maand of 3 geleden schreef ik onderstaande tekst in een besloten groep met andere ouders van kinderen met autisme. Er was veel herkenning.  Uiteraard niet voor iedereen, want zoals elk kind anders is, is ook elk kind met autisme anders. Lees hier over de overeenkomsten die er zijn tussen het leven in lockdown en leven met autisme. 


Lockdown en autisme 

De intelligente lockdown... ingrijpend, dat was het voor iedereen.

Er zijn ook mensen die al vóór deze periode in een soort intelligente lockdown zaten en erin zullen blijven zitten. Zo voelt het tenminste wel met onze ASS-dochter. Want opeens vielen mij de overeenkomsten op.


Vermijd drukte. Hoe vaak hebben we dat onze premier horen zeggen? Ontelbare keren. Iedereen (oké, bijna iedereen..) paste zich aan: drukte werd vermeden. 

En onze ASS-dochter? Vermijd drukte! Dat is wat we nu al zo’n  6 jaar doen. Grote groepen? Niet verstandig. Verjaardagen? Altijd een uitdaging. Drukke uitjes? Liefst op het meest rustige moment van de dag.  Zie hier de overeenkomsten. 


Houd afstand. Ook dat is wat onze dochter nodig heeft. Laat haar maar even rustig de kat uit de boom kijken. Houd maar even afstand. Kom niet te dichtbij. Anderhalve meter? Heel fijn voor haar. Dat scheelt een hoop prikkels op allerlei gebied. 

Houd afstand, zie de overeenkomsten!


Werk zoveel mogelijk thuis. Heerlijk overzichtelijk voor haar. Structuur en duidelijkheid. Je eigen bekende spullen en mensen om je heen. Opeens behoorden de boze buien (vaak veroorzaakt door overprikkeling) tot het verleden. Zie ook hier de overeenkomsten 


Let op hygiëne. Ook dat moeten we bij onze dochter nog steeds doen. Ja, als je vies bent dan moet je douchen. Dat is nodig. Ja, als je naar de wc bent geweest moet je handen wassen, dat hoort. Nee, je kunt niet 3 dagen dezelfde sokken aan, ook al zitten ze zo lekker. Ze moeten gewassen worden. Wij letten op jouw hygiëne. Met liefde. 


Al deze aanpassingen voor een onzichtbare vijand, een onzichtbaar virus. Het houdt de wereld in de greep. Soms denk je dat het wel meevalt met die ‘vijand'. Totdat je er opeens weer mee wordt geconfronteerd. En dan weet je weer waar die aanpassingen voor nodig zijn. 


Al onze aanpassingen voor een onzichtbare 'vijand'. Onzichtbaar. We noemen het autisme. Soms denken we dat het wel meevalt. Totdat we opeens weer geconfronteerd worden met bijvoorbeeld een boze bui. Of een heleboel vragen door een gebrek aan duidelijkheid. En dan weten we weer waarom we die aanpassingen doen.

De mensen om ons heen krabbelen opgelucht, soms wat angstig, blij, verwonderd, uit de lockdown.

En wij? We zien het aan. En weten wat onze dochter nodig heeft: een soort intelligente lockdown. Vermijd drukte, hou afstand, let op je hygiëne. We doen het. Met liefde! Omdat het nodig is. We zien niet altijd waarom we het doen. We wéten het. 


Reacties

  1. Zoo Erica wat mooi en duidelijk geschreven! En goede vergelijking

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, nog een mama die blogt over haar dochter met autisme! Ik heb hetzelfde gevoel, dat autisme bij meisjes nog te weinig bekend is. Dat het vaak onderschat wordt, of niet gezien. Ik ben deze zomer gestart met bloggen op http://mamavansari.blogspot.com. Ik kom zeker lezen hier!
    En over de lockdown: die vond onze dochter zalig...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, heel herkenbaar. Mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Terugblik: overstap SBO

 ‘Zij is echt het schoolvoorbeeld van een kind wat tot leren komt als het op de goede plek zit!’  Dat was één van de eerste zinnen tijdens het gesprek met de meester en juf van onze dochter. Het schooljaar is bijna voorbij. Een bijzonder schooljaar voor onze dochter én voor ons. Het eerste SBO-schooljaar. En inderdaad kunnen we nú zeggen: wat is de overstap van regulier onderwijs naar speciaal onderwijs een goede keuze geweest! Alsof we een ander kind hebben. Natuurlijk, ze heeft nog steeds autisme. En dat kan nog steeds de nodige uitdagingen geven.  Maar wat een verschil! Van een paar keer per week overprikkeld uit school komen naar een paar keer per jaar (!) overprikkeld uit school komen. Van héél vaak een vol hoofd naar nauwelijks meer een vol hoofd. Jezelf niet meer de uitzondering voelen in de klas maar gewoon met je klasgenoten, tijdens de handvaardigheid les, bespreken: ‘wat heb jij eigenlijk? O, ook autisme? Ik ook!’. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is....

Door de ogen van mijn dochter met autisme

Al heel wat blogs schreef ik over autisme in het gezin. Ik nam je mee voor een kijkje   achter de voordeur. Hoe gaat het eraan toe in ons gezin met autisme? Eén ding hebben al deze blogs gemeen: ze zijn allemaal door mij geschreven. Wat nu als mijn dochter een blog zou schrijven? Wat als zíj eens een kijkje zou geven in haar leven met autisme? Hoe zou zo’n blog eruitzien? Zou ze vertellen over de kleding die ze ’s ochtends aantrekt maar waarvan de jurk echt niet fijn zit; zodra je de arm naar voren doet, voel je de stof opkruipen. Dat voelt vervelend! En je voelt dat de hele tijd. Mama zegt dat deze jurk mooi staat, maar ik voel de stof schuren op mijn arm. Wat nu? En terwijl ik me aankleed vraagt mama wat ik op mijn brood wil. Hoe kan ik daar nu over nadenken? Ik voel die jurk steeds dus ik antwoord: ‘weet ik niet…’. En dan het haren kammen; elke dag vraag ik aan mama of ze echt zo zacht mogelijk wil doen. Elk klitje voel ik zo hard. Echt niet fijn. Of zou ze vertellen o...

De buitenkant van iemand met autisme

Maar je ziet helemaal niks!  Deze opmerking is wel eens gezegd over onze dochter met autisme. En het is denk ik vaak door mensen heen gegaan: zij, autisme? Ik zie het helemaal niet en eigenlijk merk ik het ook niet.  En dat klopt. Zo op het oog is er niets bijzonders aan haar te zien en ook merk je het niet altijd in haar gedrag. Dat is enerzijds haar kracht. Ze is heel goed in observeren en sociaal kopiëren. We leren haar thuis sociale vaardigheden aan en oefenen met sociale situaties. En zo weet ze zich in de meeste situaties goed staande te houden. Best heel fijn, daar zal ze in de toekomst veel aan kunnen hebben! Aan de andere kant zorgt het ook voor onbegrip. Want kijk eens hoe goed ze het doet, het zal wel meevallen, toch? Ja, er zijn momenten dat het wel meevalt. Als ik haar op het schoolplein zie spelen met vriendjes en vriendinnetjes voel ik me trots. Wat doet ze het goed! Als ik haar blij zie kletsen met goede bekenden of familie dan maakt het me blij.  Helaas z...